Om Huliganens nya träningsplan

#_0052-1”Före” (sep 2016)

Så kommer äntligen dagen då Susanne Widner ska träffa oss för att diskutera Huliganens träningsplan. Jag blir så himla glad att se henne. Det känns stort att hon tagit sig tid att åka hela vägen till oss.

Huliganen själv har funderat sedan sist han träffade Sussi och har nu kommit fram till att hon är helt okej. Riktigt trevlig faktiskt. Han hälsar på henne genom att ödmjukt slicka henne en stund på handen. En annorlunda hälsning än sist, då han var så sur över föregående träning att han helt sonika vände bort huvudet. Han mindes mycket väl att Sussi krävt att han gett med sig i en situation där han hellre ville göra på sitt sätt. Sånt sitter kvar i en liten Huligan, men idag var hon visst förlåten. Välkommen, till och med.

“Han har ändrat form sedan sist jag såg honom” säger Sussi. “Sist såg han liksom ut som en burk. Nu är hans kropp tydligare uppdelad i delar”

Sussi visar med händerna, delar upp Huliganen i rumpa, rygg, bogar osv.

“Han är fet” säger jag.

“Så farligt är det inte” tycker Sussi. “Och det gör inget, för han behöver det där hullet nu att sätta muskler utav. Nu ska han bli fin på riktigt!”

Jag har bakat äppelpaj med äpplen från sommarhagen. Vi äter den medan vi diskuterar lite häst i allmänhet, innan vi går in på Huliganens träningsplan.

Huliganen saknar ryggfiléer. Han har liksom blivit lite urholkad över ryggen. Det hamnar högst upp på vår lista över saker som Huliganen behöver. Sedan kommer konditionen. Han blir orimligt trött och svettig av det arbete han gör. Felicia vill komma igång med hoppningen. Jag vill rida dressyr och få ner honom i vikt.

Det blir tre rutor: En med Huliganens mål. En med mina mål för mig själv. En med Felicias mål för sig. Jag hinner tveka en sekund så Sussi skriver mina mål åt mig. Hon har liksom lärt känna mig vid det här laget. I min ruta står det “Gå in djupare i det uppbyggande tänket” och “Starta Lätt A”. Sen ångar hon sig och stryker det hon skrivit. “Starta medelsvår” står det istället. Jag börjar skratta men Sussi fnyser åt mig.

“Med det här uppbyggande tänket så kommer du rida stabila Lätt A-program och då är det dags att testa Medelsvår C. Jag säger inte att du ska nå några höga resultat, jag säger att du ska kunna genomföra stabila program”

Jahaja. Jag fnissar nervöst bara jag skriver det här. Enligt Sussi är det en treårsplan. Det var som fasen. Det känns mer som en livsplan. På en annan häst. För en annan ryttare.

#_0002-1

Hur som helst.

Vi skriver ner veckans dagar. Sussi hjälper oss att fylla dag för dag med ett tema för att ta oss närmre våra mål. Sussi vill att vi ägnar tre dagar i veckan åt att träna enligt hennes intervaller: En dag styrka, en dag koordination och en dag kondition. Övriga fyra dagar får vi göra vad vi vill av. Fast ändå inte riktigt, för i slutänden bestämmer vi ett tema för alla dagar utom tisdagar. Huliganens schema blir såhär:

Måndag: Återhämtning

Tisdag: Fri lek

Onsdag: Styrka

Torsdag: Koordination

Fredag: Kondition

Lördag: Återhämtning

Söndag: Dressyrträning

Återhämtning kan vara allt från skritt på lång tygel till en mysig ritt i blandade gångarter i skogen, tömkörning eller jogg. Huvudsaken är att han inte blir trött  och får jobba bort eventuella slaggprodukter från dagen innan.

På styrkedagen rekommenderar Sussi oss att fokusera på rakriktning, övergångar, 8-volter eller bomövningar.

Koordination innebär en form av balansträning. Sussi har en fantastisk övning som hon kallar “Labyrinten”. Vi kommer variera den med öppna/sluta/sidvärtsrörelser, mestadels i skritt.

På konditionsdagen kommer vi starta på en intervall av 3×5 min galopp med 2 min skritt mellan. Felicia har inte tålamod nog för att galoppera 5 min i sträck så hon fick dispens och får köra 5×3 min istället… 23 åringar asså…

Sussi lägger upp all träning i intervaller. Flera gånger poängterar hon hur viktigt det är att göra rätt intervaller.

“Vilken galopp är han svagast i?”

Felicia och jag svarar i munnen på varandra: “Vänster”

“Det är tänkt att ni ska behöva fundera” muttrar Sussi.

Då skäms jag lite över att vi vet att den är svagare, men att vi inte gjort något åt den. Sussi ser till att det svider lite extra.

“Den var svagare redan första gången jag träffade honom. Det är två år sen”

Hon har rätt. Kanske är det därför hon upprepar så många gånger att vi måste jobba det svaga varvet fler intervaller än det starka. Att det är så man arbetar uppbyggande.

“Om du vet att vänster galopp är svagare men ändå rider lika mycket i båda varven, kommer vänster alltid vara svagare. Om du råkar rida lite mer i höger varv för att den är så himla härlig, då arbetar du nedbrytande. Den svaga sidan blir svagare och den starka blir starkare. Om du istället lägger intervallerna så att du t ex galopperar fem varv i vänster, sen fem i höger och sen ytterligare fem i vänster, då arbetar du plötsligt uppbyggande istället”

#_0135-1

Felicia som vill komma igång med hoppningen får förslag på bomövningar av Sussi. Hon målar upp några bommar som ligger lite huller om buller och menar att man kan göra massor av roliga saker utan att nöta på exakta avstånd.

“Skritta över den första, trava till nästa, galoppera över sista. Eller lägg en bom mitt på medellinjen när du tränar rakriktning”

Det var länge sedan jag såg Felicia så entusiastisk. Det gör mig genuint glad. Sussi påminner oss om vikten att vi framöver gör likadant, att vi arbetar som ett team med samma uppbyggande tänk.

“Om den ena av er sitter och tränar uppbyggande nu och den andra skiter i det, då kommer det inte hända nånting. Ni måste vara konsekventa båda två. På fyra veckor ska det synas och kännas en skillnad på honom, annars är det en av er som måste skärpa till er”

Vi nickar lydigt. När Sussi åker sitter jag kvar med min halva äppelpaj och bläddrar i min luslästa träningsbok. Den är så himla bra. Om du inte har den borde du köpa den. Då kan du läsa om labyrinten också. Funderar på Medelsvår C:1. Blir full i skratt. Huliganen som knappt tagit sig igenom Lätt B:1. Fast samtidigt. Varför drömma smått?

Imorgon är det träning för John Ricketts. På måndag börjar träningsschemat. En gång i månaden ska jag rapportera till Sussi hur det går, antingen genom att visa upp Huliganen eller genom att skicka nya formbilder. Om tre månader ska vi ses igen för att lägga upp en ny plan utifrån hur han ser ut då.

Ni kommer få lite tätare rapporter. På Instagram vågar jag lova att det kommer komma upp lite extra mycket bilder. Följ oss gärna där: Huliganen.se. Det här är ingen sån där blogg där man förskönar eller bara delger de härliga bitarna. Jag kommer delge er allt, även om det känns lite trist eller hopplöst nån gång på vägen.

Här kan du beställa Sussis bok “Uppbyggande träning”. Värd varenda krona.

Vi hörs snart igen.

One thought on “Om Huliganens nya träningsplan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *